Hoe je van jouw marketing een avontuurlijk reis maakt

Hoe kom je aan klanten waar je blij van wordt, en niet zo belangrijk, zij ook van jou?

It’s all about the journey.

Wanneer je samen het avontuur aangaat dan creëer je tijd en ruimte om elkaar te leren kennen, een connectie met elkaar op te bouwen, en daarmee ook vertrouwen. 

Oké, but where to start?

Ten eerste helpt het om mensen te laten weten waar ze in kunnen stappen. Where is the bus station?

Maar voordat je iedereen in je bus laat stappen is het belangrijk om te weten: wie wil jij in je bus hebben? Als je er voor iedereen bent, dan ben je er eigenlijk voor niemand. Mensen zullen zich dan net niet genoeg geraakt voelen bij datgeen wat jij te brengen hebt. 

Get the right people on the bus.

Hoe zou het zijn als je klanten hebt die het fijn vinden om bij je te zijn. Klanten die fans worden en je aanbevelen bij hun inner circle? 

Sounds good, right?

Maar stel dat je eigen situatie compleet het tegenovergestelde is. Dat je altijd klanten binnen moet halen met korting, gekke verkoop technieken, terwijl je in je onderbuik allang al voelt, dit wil ik anders. Right?

Oke, now the good news.

Stel je voor dat er een manier is om geen klanten meer binnen te hoeven slepen met gekke dingen. Dat je fijne klanten aantrekt en met een goed onderbuikgevoel kunt samenwerken. Ik heb daar iets op bedacht en ik denk echt dat je het interessant vindt.

Let’s go!

Het antwoord hierop ligt in de “Reis samen de pan uit” methode. 

Dit is een reis die je samen maakt en uitstippelt voor je klanten zodat je daarna samen de pan uit kan reizen. 

De reis is verdeeld in 3 stations.

Station 1: Get to know each other. 

Het is niet voor niks dat je met elkaar in één busje zit, maar het voelt ook nog wat ongemakkelijk. Logisch, want weten jullie nou eigenlijk van elkaar? Juist: niet veel en dat is helemaal prima, want dat is precies waar deze reis voor is bedoeld. Samen op ontdekkingspad. Je gaat hier dus niet opscheppen over de resultaten die je hebt behaald, met testimonials smijten of vertellen dat jij wel ff weet hoe je zijn of haar probleem weet op te lossen. 

Nee, begin met het delen van content die van waarde is en dichtbij je staat. Laat de ander dingen ontdekken over zichzelf die hij of zij daarvoor nog niet wist. Verruim zijn of haar geest. Breng nieuwe inzichten en laat de ander zelf bepalen of hij of zij daar iets mee wil of niet. 

Voordat we bij station 2 aankomen wil je eerst checken of iedereen het nog naar zijn zin heeft in de bus en of er niemand is die wil uitstappen. Want zeg nou zelf: je wil toch niemand in je bus die daar niet wil zijn? Het kan nu eenmaal voorkomen dat je geen goede match bent of dat de timing verkeerd is. Wel zo fijn dat je de ander dan de keuze kunt geven om uit te stappen. Right? 

Toch gebeurd vaak het tegenovergestelde. 

Om maar een eenvoudig voorbeeld te noemen: emails met een unsubscribe link die 30 enters onder de laatste zin staan, of dat de link zo lichtgrijs is gemaakt dat je het bijna niet kunt lezen. Ik snap dat het niet fijn is als mensen zich uitschrijven voor je mailinglist, maar fans maken doe je niet door het mensen moeilijk te maken om zichzelf uit kunnen schrijven.

Dus het kan enorm helpen om aan te geven hoe en waar mensen uit kunnen stappen.
Natuurlijk mag je altijd aangeven dat je liever hebt dat ze blijven, maar als het geen match is, dan ben je op de langer termijn eerder blij dan niet blij, als ze uit zichzelf uitstappen. 

Station 2: Like each other. 

Voor de mensen die gekozen hebben om de reis met jou voor te zetten kun je in deze fase lekker los. Wat bedoel ik hiermee? Jullie kennen elkaar al wat beter en het voelt al wat minder ongemakkelijk. In deze fase willen je medereizigers meer weten over jou als expert. Waar ben je buitengewoon goed in? Deel je kennis, geef tips en tricks die ze direct kunnen toepassen. 

Don’t hold back in sharing your knowledge.

Want als jij het niet deelt, dan doet de bus op de andere rijbaan het wel. Geef zoveel kennis, tips en tricks dat je ego er een beetje van moet huilen. Op die manier weet je zeker dat je waarde deelt. En dat kan meteen de vertrouwensband leggen om je medereizigers mee te nemen naar de eindbestemming. Maar net als de vorige tussenstop. Check eerst of iedereen het nog naar zijn of haar zin heeft en of er mensen zijn die willen uitstappen. 

Station 3: Trust each other.

De mensen die nog in je busje zitten, dat zijn de mensen die je bij wijze van spreken uitnodigen aan hun eettafel. Je weet van elkaar wie je bent, er is connectie en vertrouwen. Deze fase is een stuk intiemer. Hier kun je alle vragen verwachten die je medereizigers beantwoord willen hebben om met een goed gevoel JA te zeggen op jullie samenwerking. 

De vragen die de revue passeren zijn laatste twijfels en bezwaren. 

Niet meer dan logisch. Aan jou de taak om volledig transparant te zijn. Het helpt om dichtbij jezelf te blijven. Ga niet trekken en alles er aan doen om iemand over de streep te trekken.
Laat enkel zien waarom je doet wat je doet en waarom jij daarin gelooft. Vragen mensen om ervaringen van andere, laat ze reviews zien. 

Geef geen korting, maar toon wel begrip. 

Is het nu niet de tijd, dan komt er vast wel een ander moment dat jullie samen de pan uit gaan reizen. Weet dat mensen altijd weer in kunnen stappen in één van de tussenstations. En voor de mensen die met je op de eindbestemming komen: vier dit succes. Het was een avontuurlijke reis, die jullie beide veel heeft gebracht. Oftewel: reis samen de pan uit. 

Heb jij al zo’n avontuurlijke reis voor je klanten uitgestippeld? Of zou je het fijn vinden als je daar wat hulp bij krijgt? 

Stel je vraag hieronder. Ik hoor graag waar je mee bezig bent waar je tegenaan loopt en of ik je kan helpen.

Bright day.

Cheers,

Alex 

Alex van der Werf

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 Shares
Share
Share
WhatsApp
Email